Mindfulness

Mind­ful­nesstrain­ing is een echte no-​nonsense manier om je geest te trainen en vanaf een afs­tandje te observeren wat er zoal in jou omgaat zon­der erin ver­strikt te raken. Het gaat om OPMERKZAAMHEID. Het is heel handig dat we niet overal over na hoeven te denken en een deel van onze activiteiten op de automatische piloot kunnen uitvoeren. Van de meeste automatische reacties zijn we ons niet eens bewust. Dat gaat soms ook om automatische reacties die hinderlijk zijn voor onszelf of voor anderen.  Door die automatische patronen beter op te merken kun je bewuster en flexibeler reageren. De volgende aspecten zijn typerend voor het beoefenen van mindfulness.

  • Je leert hoe je geest werkt, hoe gedachten, oordelen en emoties vaak de veroorzakers zijn van lichamelijke en geestelijke pijn, en hoe je daar door er je vriendelijke aandacht op te richten, verandering in kunt brengen.
  • Je leert je beter bewust te zijn van de gevoelens in jouw lichaam door middel van lichaamsgerichte oefeningen, meditatie en mindful bewegen.
  • Je wordt je bewust van jouw automatisch ingesleten patronen en angst- en stressreacties.
  • Je leert dat gedachten, gevoelens en emoties komen en gaan en dat je je er dus niet in vast hoeft te bijten. Hierdoor ga je vanzelf minder piekeren.
  • Je leert weer aardiger naar jezelf en anderen te zijn.

Hoe fijn is het om vaker te ervaren hoe het is om niet con­stant met je gedachten ergens anders te zijn en je gedachten niet zo serieus te nemen. Hoe meer je oefent hoe meer je mindfulness integreert in jouw dagelijkse werk en leven.

Mind­ful­ness is echter geen pil­letje dat je slikt om ver­vol­gens over te gaan tot de orde van de dag. Mind­ful­ness vraagt om de berei­d­heid dagelijks te oefe­nen. Ik reik je graag hand­vat­ten aan om dat pro­ces gemakke­lijker en leuker te maken.

 

spijt

Jon Kabat-Zinn over Mindfulness

Workshop Maak Kennis met Mindfulness

Maandag 9 mei 19.30-21.30
Maak kennis met Mindfulness

8 weekse training Mindfulness MBSR/MBCT start woensdagavond 11 mei