Hartcoherentie

Een hartcoherentiemethode is een op ademhaling gebaseerde manier die helpt om angst-en stressklachten te reduceren. Tegenwoordig heet dit de HRV-biofeedback. Deze methode gaat ervan uit dat het hartritme je emotionele toestand beter weerspiegelt dan enig ander orgaan. Als je een positieve emotionele toestand ervaart is de hartslag van slag tot slag in een goed (coherent) ritme. Bij verstoring, of meer alert zijn, zie je een chaotisch patroon. Je hart heeft invloed op je denken. Je hart slaat anders en je denkt anders, wanneer je bang bent of gelukkig.

Door middel van bio-feedback kan via een applicatie jouw hartritme gemeten worden en kun je oefenen in het herstellen van een gezond hartritme waardoor je je ook beter gaat voelen. Net als het beoefenen van mindfulness en runningtherapie is dit een methodiek die je beter laat voelen door hele eenvoudige oefeningen en training.

Uit onderzoek blijkt dat het systeem van veel mensen ongemerkt functioneert op een hoog stressniveau. Een van de zaken waaruit je dat af kunt leiden is het aantal ademhalingen per minuut. Een getraind iemand zonder stress ademt gemiddeld tussen de 5 en 7 keer per minuut. HOEVAAK ADEM JIJ PER MINUUT?

In de sportwereld hebben Bram Bakker en Koen de Jong deze methode op een eenvoudige manier onder de aandacht gebracht in hun boek verademing. Hartcoherentie is ook een van de peilers van het programma Sportrusten van Koen de Jong.

 

hartcoherentie

HOEVAAK ADEM JIJ PER MINUUT?

Presentatie van Koen de Jong